Výletní trasy v okolí Jetřichovic

"Do zaniklé osady"

Mezní Louka - Hluboký důl 2,5 km - Česká silnice 5 km - býv. Zadní Jetřichovice 6 km - Panenská jedle 10 km - Na Tokáni 13,5 km - pod Rudolfovým kamenem 15 km -Vilemínina stěna 16 km - Mariina skála 16,5 km - Jetřichovice, zast. autobusů 18 km.

Romantická cesta prochází západní a střední částí Jetřichovických stěn, místy poměrně málo navštěvovanými, oblastí klidu, zpěvu ptáků, zurčení potůčků a šumění větví. Poměrně členitá trasa s několika výstupy a sestupy, většinou hlubokými lesy, v závěru s možností dalekých výhledů. Občerstvení můžeme dostat pouze na Tokání.

Video: Mariina skála (4 s - 530 kb)

Jetřichovice

Na Tokáni

Vlastní výletní trasa

Hospoda v Zadních Jetřichovicích poblíž hraničního mostu - dnes zde bohužel najdete už jen zbytky jejích základů.

Od autobusové zastávky a parkoviště před hotelem Mezní Louka půjdeme po zelené značce. Vede nás mírně vzhůru loukou kolem chat, pak lesem k potoku. Vpravo se oddělí červená značka, která šla první stovku metrů s námi, naše zelená pokračuje po široké cestě údolím. U dřevěné chatky se dáme ostře vpravo do boční rokliny a stoupáme, zprvu mírně, pak stále ostřeji do sedla. Následuje poměrně strmé klesání, které se postupně zmírňuje. Pěšina, po které jdeme, je kamenitá a místy podmáčená. Sestoupíme do Hlubokého dolu k rozcestí (1), kde se napojíme na širokou a pohodlnou lesní vozovku. Romantickou roklinou podél potoka míříme k severovýchodu. Cestu lemují po obou stranách pískovcové skály, údolí je místy velmi úzké a chladné. V dolní části se důl rozšiřuje a nakonec vyústí na Českou silnici (2). Tato významná komunikace, zvaná též Česká cesta, spojovala od raného středověku Čechy a Sasko. Ve směru od Saska se u Vysoké Lípy dělila do dvou směrů - hlavní trasa směřovala přes Jetřichovice pod ochranou hradu Falkenštejna do České Kamenice, vedlejší větev odbočovala pod hradem Šaunštejnem do údolí Labe u Hřenska nebo do Děčína. Dnes je využívaná zejména turisty (zákaz vjezdu). Po České silnici pokračujeme vlevo širokým skalnatým údolím podél potoka až k místu, kde se potok vlévá do říčky Křinice. Závora na mostě připomíná, že říčka tvoří státní hranici s Německem. V těchto místech stávala vesnička Zadní Jetřichovice; bývalé domy připomínají jen zasuté zdi a terénní nerovnosti (3). O její historii si můžeme přečíst na informační tabuli. Obyvatelé Zadních Jetřichovic těžili z čilého obchodního ruchu na České silnici. Bývala tu celnice a stanice finanční stráže. Silnice zároveň tvořila hranici dvou panství - bynoveckého a českokamenického; mezi dva majitele byla rozdělena i ves. Na českokamenickém území, které patřilo Kinským, stávala stará křinická hospoda, hojně navštěvovaná kupci a formany, a lesovna. Na bynovecké části, kterou vlastnili Clary-Aldringenové, bývala rozlehlá obora s lesovnou a stodolou a také hospodářství rodiny Ritschelů. V oboře byl v roce 1943 vztyčen kříž na paměť Jeronýma Clary-Aldringena, který padl v roce 1941 u Sokolovky na Ukrajině. Zadní Jetřichovice zcela zpustly po druhé světové válce.

Skalní obelisk Mariiny skály je opravdu impozantní, na zobrazeních z počátku století přípomínal vrchol nezastíněný stromy otupělý dravčí dráp.

Balzerovo ležení (též Tetřevna) - velká převisová jeskyně. Již za 30.leté války se zde ukrývaly místní obyvatelé - viz nápisy na stěně.

Od bývalé vsi nás vede zelená značka vpravo prudce vzhůru nad kaňon Křinice. Hlubokým lesem přes občasné mýtiny pokračujeme téměř po rovině, jen s mírným stoupáním na Jankův kopec (348 m). Nakonec se stočíme vpravo a jdeme zvolna dolů k široké cestě, která přichází zprava ze Soudkového dolu od České silnice. Po ní pak již pohodlně dojdeme k turistickému rozcestí U panenské jedle (Pod Vosím vrchem) (4), kde zelená značka končí. Dál půjdeme vpravo po modré značce krásnou cestou kolem buky porostlého Vosího vrchu (476 m) a nad vyústěním bočních roklinek při úpatí pískovcových skal ke skupině loveckých srubů Na Tokání. Za sruby projdeme krátce lesem k rozcestí, kde se zleva přidá žlutá značka z Chřibské a Doubice. Spolu s ní zahýbáme vpravo po silničce přes loučku. O kus dál opustíme modrou značku a přidržíme se žluté. Vpravo sledujeme oplocenou paseku s drobnými skalkami, pak lesem dojdeme k rozcestí Pod Rudolfovým kamenem (5). Tady žlutá značka končí, poslední část cesty absolvujeme vlevo po červené. Kolem převisové jeskyně Tetřevny, vyhlídkové skály Vilemíniny stěny a Mariiny skály sestoupíme k zotavovně na okraji Jetřichovic a za ní do středu obce k autobusové zastávce.

ZPĚT NA PŘEHLED TURISTICKÝCH TRAS

Chci vidět podrobnější informace o jednotlivých místech na straně MÍSTOPISU

Chci vidět podrobnější informace o jednotlivých kulturních a uměleckých památkách

ZPĚT NA HLAVNÍ STRANU

(c) Pech - 2000, optimalizováno pro MS IE 5.0 + rozlišení 1024 x 768.