Výletní trasy v okolí Jetřichovic

"Skalami za trpaslíky"

Jetřichovice - Falkenštejn 1 km - rozcestí pod Suchým vrchem 4,5 km - Rynartice 7 km - reliéfy trpaslíků 8 km - Pavlino údolí 9 km - koupaliště 12 km - Jetřichovice 13 km

"Romantici nebudou zklamáni. V úvodu se můžeme seznámit se skalním hrádkem Falkenštejnem, pokračujeme hezkým údolím mezi skalami, poznáme malebnou lidovou architekturu a najdeme trpaslíky "vysochané" do pískovce. V závěru projdeme jedním z nejhezčích údolí celé oblasti. Nenáročné putování - jen výstup na Falkenštejn vyžaduje velkou opatrnost a šikovnost.

Jetřichovice

Falkenštejn

Reliéfy trpaslíků u Rynartic

Vlastní výletní trasa

Masiv Havraních kamenů.

Od rozcestí (1) značených turistických cest v Jetřichovicích poblíž restaurace Praha jdeme po žluté turistické značce vedlejší silničkou k dětské ozdravovně (společně s červenou a zelenou značkou), u kiosku a parkoviště se dáme pohodlnou cestou vpravo do Haťového dolu. Za oplocením areálu uhneme na neznačenou pěšinu, která stoupá ke zbytkům hradu Falkenštejna (2) na nejjižnějším pískovcovém suku (303 m) v masívu Havraní skály. Hrad vznikl zřejmě již koncem 13. století na ostrahu České stezky do Lužice. Vlastní cesta na vrcholové skalisko vyžaduje opatrnost. Vrcholová skála je rozdělena rozsedlinou, tou také vede přístup na hrad po ošlapaných nezajištěných schodech. Z hradu se dochovaly jen prostory vytesané ve skále. Hlavní je síň, kdysi zastropená a dnes otevřená, s okenním výklenkem na severní straně. Hned vedle síně je kaple se zaobleným kněžištěm a kamenným oltářem. Nad síní stál zřejmě hradní palác. Falkenštejn neměl vlastní studnu, voda se zachycovala v cisterně, která je zčásti zasypaná. Z vrcholu skály se otvírá nádherný výhled na Havraní skálu, na Růžovský vrch i na vzdálenější Děčínský Sněžník.Z hradu se vracíme stejnou cestou a pak po žluté značce vystoupíme na hřebenové rozcestí (3) pod Suchým vrchem.

Vstup do Pavlina údolí u bývalého Grieslova mlýna.

Pavlino údolí.

Z rozcestí se pustíme po modré turistické značce vpravo - zleva obcházíme Suchý vrch (481m), míjíme odbočku široké lesní cesty ke skalní skupině Na valech a po úbočí Křížového vrchu (408m) scházíme otevřeným terénem kolem pramene vody do Rynartic. Mezi rázovitými chalupami se dostaneme na silnici, po ní pokračujeme vpravo. Místní atrakcí je tzv. Trpasličí hrádek (4) vpravo nad silnicí směrem na Jetřichovice. Od silnice sem vedou schody. My můžeme přijít shora - za Rynarticemi uhneme vpravo po okraji lesa a pěšinou sestoupíme ke zmíněným skalním výklenkům. Po silnici se pak vrátíme směrem k Rynarticím (nebo si výlet zkrátíme a jdeme rovnou do Jetřichovic) do míst, kde silnici opouští modrá turistická značka. Po ní se dáme vpravo na louku a prudce sestoupíme do Pavlina údolí. Vyhledávaný skalnatý důl je nejhezčí částí 21,8 km dlouhého toku Chřibské Kamenice. Ta se klikatí mezi pískovcovými skalami, až se údolí rozšíří poblíž Grieslova mlýna (bývalá níťárna), kde je koupaliště a tábořiště.My přicházíme do míst, kde Chřibská Kamenice přibírá vody Studeného potoka. Pokračujeme po červené turistické značce, vedoucí střídavě po obou březích. Romantické putování vede ke koupališti a pak po silnici do Jetřichovic.

ZPĚT NA PŘEHLED TURISTICKÝCH TRAS

Chci vidět podrobnější informace o jednotlivých místech na straně MÍSTOPISU

Chci vidět podrobnější informace o jednotlivých kulturních a uměleckých památkách

ZPĚT NA HLAVNÍ STRANU

(c) Pech - 2000, optimalizováno pro MS IE 5.0 + rozlišení 1024 x 768.