Výletní trasy v okolí Jetřichovic

"Za západem slunce"

Jetřichovice - údolí Kamenice 3 km - Dolský mlýn 3,5 km - Vysoká Lípa, okraj obce 4,5 km - Česká silnice, rozcestí pod Šaunštejnem 6 km - rozcestí Pohovka 11 km - Ostroh 12 km - rozcestí se žlutou značkou 12,5 km - Mariina skála 14 km - Jetřichovice 15,5 km

Romantický výlet vede údolím Jetřichovické Bělé k pověstmi opředenému Dolskému mlýnu v Srbskokamenické soutěsce, k nádherným lidovým stavbám ve Vysoké Lípě, vrcholí objevováním Jetřichovických skal s několika pozoruhodnými vyhlídkami. Ty poslední jsou skvostné především při západu slunce.

Video: Mariina skála (4 s - 530 kb)

Jetřichovice

Rudolfův kámen (Ostroh)

Vysoká Lípa a Česká silnice

Vlastní výletní trasa

Královský smrk za kamenným mostem u rozcestí před Dolským mlýnem.

Západ slunce sledovaný z Rudolfova kamene je vskutku úchvatný.

Z Jetřichovic od restaurace Praha a autobusové zastávky (1) jdeme po žluté turistické značce po silnici údolím Jetřichovické Bělé. V místech, kde silnice uhýbá vpravo do kopce, pokračujeme společně se značkou přímo do romantického údolí. Potok má písčité dno, na březích rozkvétají pomněnky, je to cesta plná pohody.Dorazíme ke Královskému smrku (2) do míst, kde se potok Jetřichovická Bělá vlévá do Kamenice. Stojíme na turistickém rozcestí a opouštíme žlutou značku, abychom po modré pokračovali po pravém břehu Kamenice do míst, kde na protějším břehu vidíme ruiny Dolského mlýna.Kamenici opouštíme skalnatým Svinským dolem. Vystoupáme dosti strmě k okraji lesa a pak pohodlněji kolem půvabných chalup na silnici u hotelu Lípa a pak dolů malebnou obcí Vysokou Lípou. Soubor lidové architektury patří k nejcennějším v celé oblasti. Vedle roubených patrových domů jsou výrazně zastoupeny i hrázděné štíty a patra.Na parkovišti u restaurace U Loupežáku (3) se potkáme s prvním informačním panelem naučné stezky Jetřichovické skály. Po zbytek cesty ji absolvujeme v opačném směru. Jdeme z hlavní silnice po vedlejší komunikaci (Česká silnice) až na turistické rozcestí (4) pod skalním hrádkem Šaunštejnem. Jdeme asi kilometr po České silnici mezi skalami, poté odbočíme vpravo na lesní cestu a stoupáme na Koliště (453 m). Pak opět klesáme do sedla Pohovka (5) a z rozcestí ( zprava se připojuje zelená značka ) stoupáme k Rudolfovu kameni ( též Ostroh, 484 m ). Na vlastní vrchol (6) vede obtížně schůdná odbočka. Míjíme zajímavé útvary (železité inkrustace - vytvarované části horniny s vyšším obsahem železa na měkčím pískovci), na vrcholu nás čeká dřevěný altán a vynikající vyhlídka na skalní město kolem nás.Vracíme se na značenou cestu, která ostře zahýbá vpravo a směřuje k dalšímu rozcestí - žlutá značka odbočuje vlevo na Tokání.

Pohled z Vilemíniny stěny směrem k Mariině skále. Vpravo vzadu Větrný vrch, za nímž v údolí Česká Kamenice.

Dáme se vpravo po široké cestě, z ní vzápětí odbočujeme opět vpravo, jdeme mezi skalami, prudce klesáme, pak následuje kus roviny a vzhůru do kopce - po odbočce z červené značky na Vilemíninu stěnu (439) (7). Nejsevernější ze tří charakteristických masívů v blízkosti Jetřichovic se původně nazýval Černá stěna. Z vrcholové skály se otvírají pozoruhodné výhledy k západu.

Vrcholová boudička Mariiny skály.

Vracíme se na červenou značku a pokračujeme k další odbočce na Mariinu skálu (427m) (8), původně nazývanou Velký Ostrý. Dřevěný altán je oblíbeným útočištěm. Nádherné jsou tady především západy slunce, někteří si zde občas počkají i na svítání. Poblíž altánu na okraji pískovcové plošiny jsou pěkně vyvinuté pseudoškrapy.Od Mariiny skály se vracíme na značenou cestu, která nás přivádí k turistickému rozcestí poblíž dětské zotavovny a do výchozího místa naší cesty.

ZPĚT NA PŘEHLED TURISTICKÝCH TRAS

Chci vidět podrobnější informace o jednotlivých místech na straně MÍSTOPISU

Chci vidět podrobnější informace o jednotlivých kulturních a uměleckých památkách

ZPĚT NA HLAVNÍ STRANU

(c) Pech - 2000, optimalizováno pro MS IE 5.0 + rozlišení 1024 x 768.