CYKLOTURISTIKA v ČESKÉM ŠVÝCARSKU

150 m

Děčín-náměstí

Popis trasy

Tato trasa vedoucí celá po silnici začíná v Děčíně na náměstí, odkud se vydáme po pravém břehu Labe směrem ke státní hranici ve Hřensku. Hned od posledních domů města se nad námi tyčí pískovcové skalní stěny a vyhlídky Stoličné hory. Na druhé straně sledujeme masiv Vrásníku a Čertova hřbetu. Projíždíme kolem přívozu do Dolního Žlebu a ještě před ústím sevřeného kaňonu a říčky Suché Kamenice vidíme na druhém břehu Labe ústí potoka tvořícího státní hranici se SRN. Ve Hřensku (zde si můžeme odskočit do Tiché soutěsky odbočkou u hotelu Klepáč na projížďku lodičkami - 40 Kč) odbočíme vpravo od Labe a stoupáme přes Tři prameny (možnost navštívit Pravčickou bránu - 5 km tam a zpět) až na Mezní Louku (zde si můžeme opět odskočit k Pravčické bráně přes Křídelní stěny - asi 12 km). Odtud po krátkém sjezdu opět stoupáním do Vysoké Lípy (možnost navštívit zříceninu hradu Šaunštejn - 2 km tam a zpět, odbočka na Českou silnici u dolní hospody), při vjezdu do lesa za Vysokou Lípou pojedeme z kopce až do Jetřichovic (možnost odskočit si na Mariinu vyhlídku 2 km tam a zpět). Z Jetřichovic do Srbské Kamenice pojedeme až na přehup kolem Čedičového vrchu po rovině, přičemž ve Všemilech pojedeme kolem říčky Chřibské Kamenice a od začátku Srbské Kamenice kolem řeky Kamenice (proti nám se tyčí majestátní Růžovský vrch). Ze Srbské Kamenice se dostaneme přehupem kolem Novoolešských rybníků do Nové Olešky, odkud táhlým stoupáním vystoupáme až na křižovatku u Kámene. Odtud už pojedeme až na malý přehup na konci Ludvíkovic jen z kopce. U napojení na silnici Liberec-Děčín můžeme rovnou zahnout doprava a sešupem se dostat do Děčína nebo si cestu prodloužit rovně přes Folknáře a kolem hřbitova se opět dostat do Děčína.

9,0

Nenáročná, vhodné pro silniční kolo

Bynovec, rozc.

Popis trasy

Začneme v Bynovci u fotbalového hřiště a sjedeme nejdříve na křižovatku za Kámenem, kde odbočíme vlevo a povzvolným klesáním dojedeme na křižovatku v Nové Olešce. Dále překonáme přehup okolo Novoolešských rybníků (pomník zříceného jugoslávského letadla) a ocitneme se v Srbské Kamenici na rozcestí, my se vydáme doleva na Růžovou a pořádně zabereme do strmého stoupání, které dále v lese přechází do pozvolného stoupání a v poslední fázi před Růžovou už jen rovinky. Po kratičkém sjezdu do Růžové zabočíme na křižovatce vlevo na Děčín a vystoupáme alejí až k vrchu Petřín, odtud pak sjezdem do prohlubně za odbočkou na Nový Svět, kde přetneme nesmělé začátky Suché Kamenice a opět zabereme do závěrečného stoupání na Bynovec (kde býval dojezd závodního okruhu).

2,0

19 km

Nenáročná, úsek na České silnici ve špatném technickém stavu

240 m

Jetřichovice, rozc. u restaurace Praha (bus)

Popis trasy

Začneme u restaurace Praha v Jetřichovicích a rozjedeme se údolím Jetřichovické Bělé k Vysoké Lípě, za vesnicí začneme stoupat až došlapeme nad Vysokou Lípu, od horní hospody sjedeme k hospodě dolní, odkud odbočíme ze silnice na tzv. Českou silnici. Brzy narazíme na odbočku ke zřícenině skalního hradu Šaunštejn (z vrcholu výhledy, 1 km tam a zpět), dále budeme asi ještě 1 km mírně stoupat, aby jsme poté začaly sešup směrem k hranicím, ten však ukončíme u odbočky do Mokrého dolu, kde začíná cesta s neporušeným asfaltovým povrchem (po České silnici si naše kolo oddychne). Vlevo necháme Ptačí kámen a Mokrým dolem se dostaneme do Táborového dolu (kolem sebe máme neustále rozličné skalní bloky). Po soustavném stoupání oběma doly konečně dorazíme na rozcestí u Tokání. Odtud sjedeme kolem potoka na křižovatku U sloupu (můžeme si odskočit na Chřibský hrádek), z které se dáme do Dolní Chřibské, z které budeme sledovat říčku Chřibská Kamenice a těsně před Rynarticemi začneme velmi prudce stoupat. Z Rynartic započneme závěrečný sjezd do Jetřichovic (za Rynarticemi vpravo vytesaní trpaslíci ve skále, přístup po schůdcích).

3,0

Rynartice

19,0

240 m

Jetřichovice, rozc. u restaurace Praha (bus)

Zatáčka před Rynarticemi v místech nejprudšího stoupání.

K hranicím do Zadních Jetřichovic

14 km

Nenáročná, úsek na České silnici ve špatném technickém stavu

Popis trasy

Začneme na parkoviště u dolní hospody ve Vysoké Lípě, odkud se vydáme po tzv. České silnici směrem na sever k hranicím. Brzy narazíme na odbočku ke zřícenině skalního hradu Šaunštejn (z vrcholu výhledy, 1 km tam a zpět), dále budeme asi ještě 1 km mírně stoupat, aby jsme poté začaly sešup směrem k hranicím. Po polovině klesání necháme vpravo Ptačí kámen a stále klesáme až do zaniklé hraniční osady Zadní Jetřichovice. Zde, u řeky Křinice, můžeme vychutnat majestátní pískovcové bloky tyčící se na německé straně hranice. Ze Zadních Jetřichovic pojedeme po stejné cestě zpět, po 700 metrech však odbočíme do Hlubokého dolu, jímž budeme pěknou chvíli neustále stoupat spolu se zelenou turistickou značkou, od té se však oddělíme asi po 2,5 km a zamíříme k odbočce k Malé Pravčické bráně (o hodně menší kopie Pravčické brány, 1 km tam a zpět), z odbočky se dáme po tzv. Nové cestě, která nás dovede po klesání na silnici mezi Mezní Loukou a Vysokou Lípou. Po silnici sestoupíme do nejnižšího bodu naší cesty (turistická odbočka do Soutěsek), odtud už budeme jen stoupat dokud nedorazíme do cíle naší cesty u dolní hospody ve Vysoké Lípě, odkud jsme nedávno vyjeli.

0,8

220 m

Odbočka do Soutěsek

Vysoká Lípa, rozc.

Zadní Jetřichovice, které se nacházely v Křinickém údolí těsně u hranic s Německem, dnes už nenajdeme, tak si je alespoň připomeňme na této fotografii.

Kolem Růžovského vrchu

19,5 km

Náročnost

Nenáročná, místy pro horské kolo

Jetřichovice, rozc.

Popis trasy

Od restaurace Praha se vydáme směrem na Vysokou Lípu, avšak na konci Jetřichovic odbočíme vlevo na zpevněnou cestu (tento úsek je v současnosti velice nepříjemný, cesta je hodně rozbitá) a sledujeme tok Jetřichovické Bělé až k rozcestí u Královského smrku (zde je možnost odskočit si k Dolskému mlýnu 1 km tam a zpět). Zde přejedeme přes kamenný most, mineme mohutný smrk a vydáme se směrem na Kamenickou Stráň. Asi 300 m za mostem máme ještě druhou šanci podívat se k Dolskému mlýnu pokud odbočíme vpravo dolů, jinak se začneme drápat do strmého kopce (předpokládám že každý povede kolo vedle sebe). Po 500 m můžeme opět na kolo nasednout a dojet lesní cestou do Kamenické Stráně. Odtud už pojedeme po asfaltové cestě do Růžové, kde u rybníka zabočíme prudce doleva a vydáme se krátkým výstupem zpět k Jetřichovicím. Zhruba od křížku (vpravo u silnice v lese) už můžeme vypustit, protože zde silnice, zprvu pozvolna, později prudce, klesá až na rozcestí v Srbské Kamenici. Zde zahneme doleva a jedeme po rovince kolem říčky Kamenice, a za Srbskou Kamenicí proti proudu Chřibské Kamenice, do Všemil. Zde se od potoka odkloníme a vyšlápneme kopeček až ke křížku nad koupalištěm. Poté nás už čeká jen sešup k výchozímu bodu naší cesty.

1,5

13,5

18,5

280 m

Jetřichovice - nad koupalištěm (U křížku)

19,5

Jetřichovice, rozc.

Průjezd Českokamenickem

28 km

Středně náročná, vhodné pro silniční kolo

Jetřichovice, rozc. (bus)

Popis trasy

Od restaurace Praha v Jetřichovicích vystoupáme ke křížku nad koupalištěm, odkud sestoupáme do Všemil a podél Chřibské Kamenice jedeme po rovině směrem k Srbské Kamenici. Po překonání přehupu před Srbskou Kamenicí pokračujeme proti proudu Kamenice (obě řeky se tu slévají v jednu, aby zamířili přes Dolský mlýn, Soutěsky do Hřenska) až na rozcestí na konci Srbské. Odtud se vydáme k Nové Olešce, kde na rozcestí zahneme vlevo a budeme po chvíli nuceni šlápnout do pedálů abychom se dostali serpentinami nad Starou Olešku. Sjedeme až k rozcestí s pomníkem, zahneme doleva do kopce aby po chvíli začal sešup do Janské. Z té se vydáme táhlým stoupáním do České Kamenice. Odtud pak do Kunratic, ze kterých vyšlápneme další prudké stoupání do sedla u Lipnického vrchu (napravo). Sešupem projedeme Lipnicí a Studeným (přičemž vpravo necháme vysoký Studenec) a na rozcestí Na Potoce zabočíme doleva, krátce pojedeme po proudu Chřibské Kamenice, abychom se od ní po chvíli odklonili a nastoupili výšlap na Rynartice. Z Rynartic už jedeme pouze z kopce do výchozího bodu k restauraci Praha v Jetřichovicích.

6,0

Nenáročná

Doubice, kostel

Popis trasy

Na tuto velice zajímavou trasu vyrazíme od kostela ve Staré Doubici, přičemž budeme stoupat směrem ke Kyjovu, v místě zvaném U Doubice odbočíme ze silnice do lesa a vydáme se na západ k hranicím. Projedeme po Starodoubické cestě kolem První, Druhé a Třetí brány až k vrchu Hřebec. Odtud se vydáme pod vrchol Brtníku, projedeme kolem Richterovi boudy až dojedeme pod Kuních vrch. Pak už prudce sjedeme k Hadímu prameni (vlevo od cesty) a napojíme se na modrou turistickou značku přicházející od Panenské jedle. Po necelém kilometru za Hadím pramenem narazíme po levé straně na tzv. Vlčí desku s datem 1640 (připomínající skolení dvou vlků lesním Grohmanem). Jedeme dále až narazíme na červenou turistickou značku (můžeme si odskočit vpravo proti proudu potoka k památníku připomínající smrt 8 vězňů, kteří zde zemřeli během pochodu smrti v květnu 1945), ta nás zavede k Brtnickému mostu. Z nejnižšího bodu naší cesty (most u Zadní Doubice) se vydáme proti proudu řeky Křinice od hranic zpět do vnitrozemí a to po červené turistického značce Křinickým údolím - částí kaňonu říčky Křinice (od Zadní Doubice k Turistickému mostu). U Turistického mostu si můžeme odskočit po zelené značce k Brtnickému hrádku. Od Turistického mostu stoupáme dále podle Křinice Kyjovským údolím (připomeňme si, že tudy vedla středověká obchodní cesta z Čech na hrad Hohnstein v Sasku, který kdysi patřil k Čechám a byl v držení rodu Berků, tuto skutečnost potvrzují i 3 skalní hrady v bezprostřední blízkosti Kyjovského údolí). Cestou sledujeme bizarní pískovcové útvary, stěny a věže i členitá ústí postranních roklí. Těsně před Kyjovem můžeme vystoupat na Kyjovský hrad. Dole u řeky si všimneme jeskyně Vinný sklep, kam dle pověsti údajně ústí tajná chodba z hradu. Z Kyjova se vydáme vpravo, ihned musíme šlápnout do pedálů a pak ještě dokud nevystoupáme nad Doubici, odkud sjedeme až k výchozímu bodu naší cesty - kostelu ve Staré Doubici.

1,0

Hadí pramen

9,0

300 m

Zadní Doubice, rozc. (Brtnický most)

11,1

390 m

Brtníky, rozc. turist. cest

Popis trasy

Na cestu vyjíždíme z obce Brtníky - protáhlé přípotoční vsi na horním toku Brtnického potoka, který budeme první kilometry naší cesty sledovat přes osadu Kopec až do jeho ústí do Křinice v bývalé Zadní Doubici. Celou dobu přitom pojedeme po modré turistické značce a z kopce. Za osadou Kopec vjedeme do zalesněného údolí s pískovcovými skalami, největší přírodní zajímavostí je tzv. Velká ledová stěna. Z nejnižšího bodu naší cesty (most u Zadní Doubice) se vydáme proti proudu řeky Křinice od hranic zpět do vnitrozemí a to po červené turistického značce Křinickým údolím - částí kaňonu říčky Křinice (od Zadní Doubice k Turistickému mostu). U Turistického mostu si můžeme odskočit po zelené značce k Brtnickému hrádku. Od Turistického mostu stoupáme dále podle Křinice Kyjovským údolím (připomeňme si, že tudy vedla středověká obchodní cesta z Čech na hrad Hohnstein v Sasku, který kdysi patřil k Čechám a byl v držení rodu Berků, tuto skutečnost potvrzují i 3 skalní hrady v bezprostřední blízkosti Kyjovského údolí). Cestou sledujeme bizarní pískovcové útvary, stěny a věže i členitá ústí postranních roklí. Těsně před Kyjovem můžeme vystoupat na Kyjovský hrad. Dole u řeky si všimneme jeskyně Vinný sklep, kam dle pověsti údajně ústí tajná chodba z hradu. V Kyjově se vydáme vlevo, po pár set metrech se musíme rozhodnout pro jednu z variant další cesty - kratší, přímo do Vlčí Hory nebo delší přes Krásný Buk a Zahrady. Zvolíme-li si první variantu zabočíme doleva a skrze údolí vystoupáme do Vlčí Hory, zvolíme-li druhou pokračujeme po silnici do Krásného Buku, kde na křižovatce zabočíme vlevo (po červené za křižovatkou si můžeme odskočit k zbytkům hradu Krásný Buk) a vystoupáme do obce Zahrady k rozcestí (neměli bychom si ujít jedinečnou geologickou mapu umístěnou na zahradě domu č.p.30, která je vytvořena z nerostů vyskytujících se v jednotlivých lokalitách Severních Čech - technická památka), odkud opět vystoupáme do obce Vlčí Hora. Odtud pojedeme prudce z kopce, po přetnutí Vlčího potoka se dostaneme malým přehupem zpět do výchozí bodu naší cesty - Brtníků.

1,8

Kopec, ústí Černého potoka

5,2

300 m

Zadní Doubice, rozc. (Brtnický most)

7,3

Brtníky, rozc.

CHCI SI TO OVĚŘIT NA MAPĚ

ZPĚT NA HLAVNÍ STRANU

(c) Pech - 2000, optimalizováno pro MS IE 5.0 + rozlišení 1024 x 768.